Scenariusz IV
Zajęcia interpretacyjne – motyw miłości braterskiej, przyjacielskiej
Wymagania ogólne:
I. Uczeń odbiera wypowiedzi, wykorzystuje zawarte w nim informacje,
II. Uczeń tworzy wypowiedzi,
III. Uczeń analizuje i interpretuje teksty kultury
Pixiearts - Phileo - tekst piosenki
"You've got only, only one life
so please never feel the doubts
that the answers you are searching
for is deep within you.
The sun is shining through the sky
for alike two - the sinner and the saint
both feel sometimes the washing with rain
Chorus
After years I can say
No door makes promises.
We can make those promises to others
so don't feel the failure
I've never been courageous enough
to say what I dream at night.
I don't wait anymore since
One day I've lost you.
Your sudden disappear
made me then hard to breathe,
I've still got the chance to sing,
so often writing - I am crying for you
Chorus
After years I can say
No door makes promises.
We can make those promises to others
so don't feel the failure"
Tłumaczenie tekstu piosenki na język polski:
"Masz tylko jedno, jedyne życie
więc proszę nigdy nie miej wątpliwości,
że odpowiedzi, których szukasz są głęboko w Tobie.
Słońce z nieba świeci zarówno dla tych dwóch
grzesznik i święty obydwoje doświadczają
czasem obmycia ich deszczem
Po latach mogę stwierdzić,
że żadne drzwi nie stwarzają obietnic.
Te obietnice możemy ofiarować innym
więc nie czuj się przegranym
Nigdy nie byłam wystarczająco odważna
aby przyznać o czym w nocy śnię.
Już dłużej nie czekam od kiedy Cię straciłam.
Twoje nagłe odejście sprawiło wtedy,
że ciężkim stał się dla mnie oddech.
Mam nadal szansę śpiewać
często więc pisząc - płaczę za Tobą
Po latach mogę stwierdzić, że żadne drzwi
nie stwarzają obietnic.
Te obietnice możemy ofiarować innym
więc nie czuj się przegranym"
2x
Pytania do tekstu piosenki:
1.Do jakich żywiołów/ sił przyrody nawiązuje I strofa tekstu piosenki?
2. Kim jest grzesznik i święty?
3. Co to oznacza kochać bratersko, przyjacielsko? Z greckiego miłować?
4. Motyw drzwi – dlaczego według podmiotu lirycznego żadne drzwi nie stwarzają obietnic?
5. Co oznacza ofiarować obietnice innym?
6. W jakiej sytuacji lirycznej znajduje się podmiot liryczny w II strofie tekstu piosenki ?
7. Jaka zostaje podjęta w II strofie tekstu piosenki problematyka postaw wobec śmierci wskazująca na cechy dotyczące pojęcia śmierci?
Propozycja kluczy odpowiedzi:
Scenariusz IV.
1. słońce, deszcz
2. Potocznie grzechem nazywa się myśl, wypowiedź lub czyn moralnie naganny, szkodzący innym lub (według części wyznań) osobie dokonującej grzechu. Grzech w tym znaczeniu oddala grzesznika (grzeszącą osobę) od bóstwa i innych ludzi, obciążając jednocześnie sumienie tej osoby winą. Człowiek, który odwraca się od Boga, pełen pychy, stawiający siebie wyżej niż Stwórcę. Grzesznicy nie dbają o dobre życie, i prowadzą życie oziębłe wobec wiary. Święty (hebr. qodesz lub kodesz oznacza „oddzielony”)
– stosowane przez chrześcijan określenie człowieka, który „przebywa z Bogiem w niebie”. W Nowym Testamencie słowo święty lub święci używane jest pod adresem wszystkich wierzących w śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. To pojęcie występuje również w innych religiach. Święty to człowiek doskonały. Dojrzały owoc ludzkiej egzystencji. Święty to człowiek „pełnowymiarowy”.
Ta miara nie jest dla wszystkich jednakowa, równa. Nie ma jednego wzorca w rodzaju tego z Sčvres. Święci są bardzo różni.
Są starcy, ludzie w sile wieków, młodzieńcy i panny, dzieci. Każdy człowiek dojrzewa w swoim czasie. Święty to człowiek prawy, zjednoczony z moralnością, z Bogiem, żyjący w pojednaniu z innymi ludźmi, łączy obydwa aspekty osobowości: zwyczajność z nadzwyczajnością. Motorem świętości jest miłość. Może to nie dla wszystkich jest oczywiste, ale jednak tak właśnie jest. Święty to ktoś, kto cząstkę tego, kim jest Jezus, uczynił cząstką samego siebie. Pozwolił na to, aby Jezus - Dobry Pasterz - uczynił serce grzesznika, sercem na wzór serca Zbawiciela. Bóg jest źródłem świętości. Im bardziej jestem zjednoczony z Jezusem, tym jestem świętszy, bo to On uświęca.
Ta szczególna komunia miłości, to zarazem dar i zadanie. Bo nie można być blisko Jezusa i jednocześnie uciekać od odpowiedzi
na pytanie "Kim dla ciebie Jestem?", "czym dla ciebie jest Moja Ewangelia?". Nie można być jednocześnie Jego przyjacielem
i zdrajcą. Po stronie Jezusa wygląda to inaczej. On do zdrajcy może powiedzieć "przyjacielu", bo kocha. Zdrajca przychodzi z pocałunkiem zdrady. Zbawiciel przychodzi z miłosierdziem.
3. Miłość braterska/przyjacielska to jedna z siedmiu ( według Sternberga) form miłości, która oznacza miłować drugiego człowieka z uczuciem bliskości i zaangażowania jednak bez uczucia pożądania. Słowo „phileo” z greckiego oznacza „kocham, lubię, uprzejmie traktuję, kocham uczuciowo”.
4. Drzwi są podobnie jak brama symbolem przejścia między dwoma światami: między światłem a ciemnością, życiem a śmiercią, światem ziemskim a światem sakralnym, biedą i bogactwem, wyobrażają początek i koniec. Drzwi oznaczają też wyjście na świat, narodziny, poród. W chrześcijaństwie symbolizują duszę ludzką i zbawienie.
5. Ofiarować jest czasownikiem dwuaspektowym, dokonanym i niedokonanym. Obietnica to wypowiedź zapewniająca kogoś o zrobieniu czegoś w przyszłości. W relacjach społecznych wiara w to, że możemy polegać na danym przez kogoś słowie, przekłada się na wzajemne zaufanie, zdolność i motywację do współpracy. Daje nam większe poczucie bezpieczeństwa. Jeszcze silniej odczuwalne jest to w bliskich związkach – rodzinnych, partnerskich, przyjacielskich, a także zawodowych. Dotrzymywanie danego słowa jest uważane za jedną z wartości uniwersalnych, ważną zasadę współżycia społecznego. „obietnice możemy ofiarować jedynie innym”. To my możemy obiecać coś komuś a nie żyć np. własnymi mrzonkami. Wzajemne zaufanie, możliwość polegania na czyimś słowie i wiara w to, że osoba ta dotrzyma danej nam obietnicy, są bardzo ważnymi filarami dobrych relacji interpersonalnych i czasami są jedynym sposobem na przezwyciężenie trudności. Cenne jest dla nas jednak nie tylko to, że inni dotrzymują danego nam słowa, ale również to, że my sami wywiązujemy się z obietnic złożonych innym (bądź samym sobie).
Dzięki temu uczymy się mieć do siebie zaufanie, zwiększa się nasze poczucie własnej wartości i szacunek do samych siebie. Czujemy się wiarygodni, wewnętrznie spójni i konsekwentni – a konsekwencja jest uważana za cenną zaletę. Dobrze czujemy się również ze świadomością, że dzięki temu wzrasta zaufanie innych osób do nas; czujemy, że jesteśmy dobrze spostrzegani i oceniani oraz mamy podstawy przypuszczać, że skoro inni mogą polegać na nas, to my w potrzebie będziemy mogli też polegać na nich. Kiedy łamiemy dane komuś słowo, nadszarpuje to zaufanie tej osoby do nas, a jeśli takie sytuacje się powtarzają, możemy też stracić szacunek tej osoby (a także innych, którzy wiedzą o tej sytuacji). W życiu bywa jednak różnie i czasem może się zdarzyć, że jakieś okoliczności zewnętrzne będą uzasadniały i usprawiedliwiały złamanie danego komuś słowa, a nawet może okazać się, że złamanie go będzie słuszne.
6. Podmiot liryczny wyznaje, zwierza się, że nigdy nie miał w sobie wystarczająco dużo odwagi i poniekąd całe życie żył w cieniu ale od momentu utraty (śmierci) bliskiej osoby zdał sobie sprawę z faktu, że nie ma nic do stracenia i nie zamierza już dłużej czekać prawdopodobnie ze spełnieniem swoich marzeń, z działaniem. Pozytywny aspekt ludzkiej śmierci dostrzegany jest także przez przedstawicieli psychologii. Psychologowie zwracają uwagę na aspekty poznawcze – zwłaszcza myślenie – wobec śmierci. Dzięki niej człowiek może być świadomy samego siebie oraz otoczenia i tym samym właściwie spotkać się z rzeczywistością. Nie podlega dyskusji, że funkcje poznawcze człowieka są tylko częścią postawy wobec śmierci.
7. Podjęta problematyka postaw wobec śmierci wskazuje na cechy dotyczące pojęcia śmierci: a. relatywność – cecha ta odnoszona jest do szerokiej struktury poznawczej jednostki. b. złożoność – zwykle struktura samego pojęcia śmierci jest bardzo różnorodna, i jest na tyle skomplikowana, że nie można go wyrazić jednym słowem. c. ambiwalentność – chodzi o posiadaną koncepcję śmierci i jej wpływ na ludzkie zachowania – działa pobudzająco lub hamująco (incytacyjny i inhibicyjny wpływ bądź czynnik)
Bibliografia:
Napora - Bieś A., Art & Sing - materiały do zajęć i warsztatów w muzykoterapii, Warszawa, Pixieone, 2024
" Życie to są chwile" - zatrzymaj się i weź oddech.
Technika mindfullness
to nie tylko moda
ale także złoty środek życia...
" Nie popełnia błędów tylko ten,
kto nic nie robi"
N. Bonaparte
www.klinikaeirene.pl
517-163-928
Rada zdrowotna tygodnia
Cytat tygodnia
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.